Het hoge noorden, noorderlicht, sneeuw en bezoek! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu Het hoge noorden, noorderlicht, sneeuw en bezoek! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu

Het hoge noorden, noorderlicht, sneeuw en bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Folkert en Jantine

01 November 2012 | Noorwegen, Oslo

Hoog tijd om jullie weer helemaal bij te praten over ons avontuur naar het hoge Noorden.

Vrijdagochtend vlogen we rond 8.30 richting Tromsø. Dit betekende vroeg opstaan en deze studentjes zijn dat niet meer gewend.. Jullie raden het al, dit resulteerde er toe dat wij ons hadden verslapen!! Gelukkig niet heel ernstig en konden we ons vliegtuig nog wel halen, maar het zorgde voor een onstuimige start van ons weekend.

In Tromsø logeerden we in het Clarion Collection Hotel With, een goed hotel midden in het centrum en alles zag er heel goed uit. Het was koud en een beetje regenachtig, maar net als echte Noren lieten wij ons hierdoor niet weerhouden. Muts op en de stad in! Tromsø wordt vaak omschreven als het Parijs van het Noorden en hier hadden wij dan ook op gerekend. Nou, het was een soort van Joure vergeleken bij Parijs. Het is wel een hele mooie stad, het ligt aan weerszijden van de fjord en wordt verbonden door middel van een hele grote brug. We hebben ons er prima vermaakt, een museum over het poolgebied bezocht en de stad door geweest. Zelfs nog dikke sneeuwvlokken gezien, de eerste sneeuw die wij in Noorwegen mochten aanschouwen. Aan het eind van dag twee was het tijd voor ons volgende avontuur: de Hurtigruten! Voor de mensen die hier niet mee bekend zijn: Hurtigruten is een soort van cruise die het hele jaar door 34 havens langs de kust van Noorwegen aan doet. De reis start in Bergen en 6 dagen later eindigt deze in Kirkenes. Naast een cruiseschip is het ook een vrachtschip en in elke haven wordt er wat geladen en gelost. Wij zijn dus in Tromsø opgestapt en meegevaren naar Kirkenes, dit was een ongelofelijke ervaring. Varend tussen de fjorden besef je pas hoe immens dit gebied boven de poolcirkel is. Het is er heel kaal, veel bergen en rotsen, in de winter geen zon en in de zomer geen nacht. We zijn in het Noordelijkste stadje geweest en hebben bruinvissen om de boot heen zien springen. En ja, stiekem hoopten we er ook op om het Noorderlicht (Aurora Borealis) te mogen aanschouwen. Deze kans is niet groot, het moet helder zijn en je moet geluk hebben. De tweede nacht op de boot (onze laatste kans) werd er omgeroepen dat het Noorderlicht aan de bakboordzijde van het schip te aanschouwen was. Wij supersnel de camera gehaald en naar het dek. We hadden verwacht dat de hele lucht groen zou zijn, maar dit is niet zo. Het is een soort wittig, mintgroen licht in de lucht. Wanneer je er een foto van maakt met een lange sluitertijd kleurt het heel groen. Dit was een hele bijzondere ervaring, we waren helemaal enthousiast en superblij dat we het hebben gezien! Vanuit Honningsvåg (de meest noordelijke stad) werd er een trip naar de Noordkaap georganiseerd. Hier zijn wij mee meegegaan, amazing! We zaten in een bus vol grijze koppen (want ja, het waren toch wel veel rijke gepensioneerde mensen vanuit de hele wereld op de cruise). Gelukkig was het droog en hadden we een super mooi uitzicht op de Noordkaap. Zelfs nog sami's gezien en Folkert heeft een rondje op een wit rendier gemaakt. Terug op de boot vervolgden we onze reis naar Kirkenes, hier kwamen we maandag vroeg aan.

Kirkenes ligt vlakbij de Russische grens, wat is dit een andere wereld dan Oslo!! Heel kil, weinig te beleven en hele andere mensen. Ze leven hier van de visserij, mijnbouw en wat toerisme. Het was heel interessant om hier eens te zien en we hadden echt het gevoel dat we op het eind van de wereld waren (dit was ook zo natuurlijk). De noordelijkste provincie heet Finnmark. Wanneer studenten uit Finnmark gaan studeren in bijvoorbeeld Oslo en na het afronden van hun studie terug gaan naar Finnmark wordt hun studieschuld door de overheid kwijtgescholden. De overheid wil graag dat mensen daar blijven wonen omdat het zo langzamerhand leegstroomt. Iets wat wij ons wel kunnen voorstellen.. Aangezien er maar een paar bussen naar het vliegveld gingen per dag zijn we al vroeg naar het vliegveld gegaan. We moesten meer dan 6 uur wachten en hebben ons lekker geinstalleerd met een boek. Op een gegeven moment waren we de enige op de luchthaven, die niet groter was dan een albert heijn, best wel lachwekkend. De vlucht terug duurde twee uur, het is dus verder om van Kirkenes naar Oslo te vliegen dan van Oslo naar Amsterdam. We hebben echt een supergaaf weekend gehad, een once-in-a-lifetime experience.

Eenmaal thuis was het weer tijd voor school, we hadden veel presentaties en deadlines dus hier ging veel tijd in zitten. Er wordt veel van ons verwacht en de Noren zijn flink enthousiast. Dit resulteert in leuke en leerzame discussies in de klas. Ook leren we veel nieuwe stof, er gaat dus zeker wel tijd in zitten om dit allemaal voor te bereiden.

En toen was het vrijdagavond.. en kwam Ylse, het zusje van Jantine langs!! Echt ontzettend leuk om elkaar weer te zien en bij te kletsen. Ze logeerde bij Jantine op de kamer dus veel quality-time. Dit was ook wel nodig want Ylse gaat 9 november al naar Zuid-Afrika. We hebben veel door de stad gelopen, het weer was wederom schitterend. Wel koud (rond het vriespunt) maar veel zon. We hebben het vigeland-park bezocht en hier was een heel bloemenperk onder het ijs, waarschijnlijk hebben vandalen de sproei-installaties vernield en is er zo een hele dikke laag ijs rond de bloemen gekomen. Dit was heel apart om te zien en natuurlijk leuk om veel foto's van te maken. Ook bij de watervallen geweest, de rivier stroomde harder dan normaal dus dit zorgde voor veel waterdamp in de lucht en wanneer dit neerkwam bevoor het. Het fiets/wandelpad was van ijs en hier gingen ook veel mensen onderuit. Wederom zorgde de laag ijs om het gras en op het hek voor een heel mooi aanzicht. De laatste avond zijn we naar Cafe Sør geweest, hier treden allemaal mensen uit het publiek op. Echt een top avond gehad met heel veel diverse muziek (en zelfs nog Afrikaanse instrumenten). Toen we naar huis liepen sneeuwde het, de eerste sneeuw in Oslo die echt bleef liggen, heel erg leuk. En toen kwam ook het afscheid van een weekend dat veel te snel voorbij is gegaan. Bedankt Ylse voor het leuke en gezellige weekend!!

Inmiddels dooit het weer maar de winter is hier wel echt begonnen! We zijn net terug van de ijsbaan, deze is vandaag open gegaan. Hier in Oslo zijn veel ijsbanen en ze zijn allemaal in de openlucht.
Daarnaast zijn we fanatiek aan het hardlopen en hebben ook een indoor 550 meter baan in het Bislett Stadion ontdekt, dus met slecht weer zijn we daar te vinden. En ja, dan resteert het schoolwerk, de leuke feestjes en over anderhalve week mogen we het broertje van Folkert, Arjen alweer in Oslo verwelkomen.

tot snel!

• 01 November 2012 - 21:41

Akke Attema:

Wederom een prachtig verhaal !
    Wat maken jullie veel mee in een paar maanden tijd.
    Groet Akke

• 01 November 2012 - 21:43

Aunt Yankee:

Hallo lieverds...

Wat hebben jullie weer veel gezien en beleefd......net zoals jullie zeggen ....once in a live time......
    echt genieten......ook al moet je wel studeren natuurlijk, want daarvoor zijn julli er toch......hahaha

Geweldig mooi, geniet ervan!!!

Dikke tút
    Aunt Yankee

• 01 November 2012 - 21:55

Menno En Catharina :

Alweer een mooi verhaal, alleen missen we nog een hele leuke foto, haha.....Folkert......op een rendier??

Jullie zijn alweer op de helft van jullie verblijf daar..time flies!
    Heel heel schaatsplezier de komende weken, geniet ervan!

Dikke tut op'e snut!

• 02 November 2012 - 08:46

Marten En Tineke:

helaas verstoort de belastingdienst jullie foto's, later nog maar eens proberen.elke klik geeft hun reclame, dat is geen reclame! prachtig om te lezen dat jullie zo genieten van deze periode, al zal de studentenbeurs er waarschijnlijk flink onder lijden. is crowdfunding een idee? gelukkig houden heit en mem de vries flink geld over als beide dochters uithuizig zijn, wij weten inmiddels uit ervaring dat het leven dan een stuk goedkoper is. lief aankijken als jullie weer thuis zijn!

• 07 November 2012 - 19:55

Tante Jelly:

Hoi daar lieve luitjes Jantine en Folkert, super om zo mee te reizen met jullie verhalen.
    Wie schrijft er toch zo boeiend, het is net een film, je ziet het bijna voor je gebeuren...haha Folkert....

Brrr jullie hebben daar al winter en zo te zien op de fotoos is het er lekker koud !
    Hier is het gelukkig nog geen winter,wat mij betreft mag dat nog even zo blijven.

Mooi dat jullie het Noorderlicht gezien hebben, dat is bijzonder he. Ik heb het ook een keer gezien, stelde me er ook veel meer van voor, maar later is het toch heel bijzonder omdat de gelegenheid zich zo weinig voordoet.

Nou jullie genieten nog maar lekker en oh ja....tussendoor nog een beetje studeren en zo ;-)
    Wij hebben hier volgende week St Maarten, hebben ze dat ook in Oslo?

Toy toy toy!
    Tut t Jelly

• 12 November 2012 - 22:37

R & A:

Ha die Jantine en Folkert,

No dêr komme wij ek nochris oanskiten......haha. Mar wij (ik) binne wer helemaal bij en hewwe genoten fan dyn prachtige ferhalen. Jim mem mailde in link nei jimme. Wat sjogge jim in soad en de foto's binne skitterend, ik seach ergens in Nikon............Folkert? Noch mar even flink geniete dêr luitjes en hartelijke groetsjes en leafs fan ús allegear, WRAMS