Oslo, de tijd vliegt!! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu Oslo, de tijd vliegt!! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu

Oslo, de tijd vliegt!!

Door: Folkert

Blijf op de hoogte en volg Folkert en Jantine

18 Oktober 2012 | Noorwegen, Oslo

De tijd vliegt in Oslo. Twee weken geleden waren we nog op roadtrip langs de zuidkust waarover Jantine een prachtig verhaal heeft geschreven en jullie vast veel leuke foto's van hebben gezien.
Voor diegenen die nog net ietsje meer willen hebben we een versneld filmpje gemaakt van de trip.. kijk op: http://www.youtube.com/watch?v=qiOGGAmsSj8&feature=plcp

De trip was geweldig maar back in Oslo = back to some kind of reality. De realiteit hier is eerlijk gezegd schitterend. Iedere dag lekker een paar uren naar school. De college's zijn erg leuk en goed en de medestudenten zowel nationaal als internationaal zijn aardig en we kunnen er goed mee opschieten. De afgelopen weken moesten we flink wat presentaties en papers (verslagen) inleveren dus hard gewerkt voor een aantal vakken.

Gelukkig is er naast het schoolwerk tijd voor ontspanning. Zo hebben we georganiseerd dat iedere woensdag twee personen van onze vriendenploeg om de beurt koken zodat we gerechten van over de hele wereld op ons bordje krijgen. Inmiddels zijn de Hongkong fish soup, Duitse kartoffel mit sudderlapjes en rautkraut of zoiets en de Iranese kebab de revue al gepasseerd!! erg leuk. Wij hebben zelf de aftrap gegeven met oer-Hollandse taco's met een spice Mexicaans sausje. Dit met het excuus dat "Nederland zeer veel immigranten" heeft (quote: G. Wilders). Maar zonder te veel aandacht te geven aan de politiek thuis, het eten was heerlijk en er is nog veel om naar uit te kijken.

Donderdag 4 oktober was het dan zover. Douwe en Akke kwamen vanuit Heeg naar Oslo. Deze respectievelijk 835km werd door deze twee wereldreizigers in slechts 1 uur en 20 minuten overbrugt met de blauwe zwaan. We mochten ze enigszins gedesoriënteerd oppikken uit het centraal station van Oslo (ze waren opzoek naar een tijger), waarna we richting het comfort hotel expres zijn gelopen. Prachtig om zo dicht bij de stad te verblijven, we waren er best een beetje jaloers op.
Na het inchecken zijn we door de stad gelopen langs het paleis richting de school. Heerlijk geluncht en daarna verder gewandeld richting Jantine haar kamer waar we een heerlijk kopje Hollandse Nescafe hebben gedronken. Even genoten van het uitzicht en Folkert ondertussen boodschappen gedaan. Daarna verder gewandeld naar de kamer van Folkert waar we met zijn allen hebben gegeten en in de avond hebben we met zijn allen het operahuis in het donker mogen hebben aanschouwen.

Vrijdag waren de "Hollanders" uitgerust en hebben we koffie gedronken in de hippe buurt van Oslo. Daarna zijn we met de boot naar het eiland Bygdoy gegaan en daar onder andere het Viking museum bezocht. In de middag hebben we Oslo bekeken en s'avonds heerlijk gegeten bij Tullin's cafe.
Ook zaterdag had reisgids Jantine een druk programma voor Douwe en Akke uitgestippeld en zijn we naar het hoogste punt in de buurt van Oslo geweest. Bij de ski-schans "Holmenkollen" hadden we een prachtig uitzicht op de stad en later zijn we gaan wandelen naar een hut waar we warme chocolademelk met een typisch Noors velletje en broodjes hebben gegeten en gedronken.
In de avond bij de beste Italiaan van de stad gegeten met de naam: Villa Paradiso. Prachtige sfeer en heerlijke pizza's. Echt een super leuke avond gehad, bedankt Heit en Mem!!!

De tijd vliegt en toen was het alweer zondag. In de ochtend koffie gedronken bij Folkert en later gezellig met zijn allen naar het Fongerpark / Vigelandpark geweest om de beelden te zien. Wat een heerlijk weekend maar toen moesten we helaas alweer afscheid nemen.
Bedankt voor het leuke weekend Heit en Mem!!, wij waren best wel moe ;-).

Maandag begon meteen het school gebeuren weer. Gelukkig was er donderdag een typisch Noors feestje gepland wat inhoud dat er na wat speeches en dit keer cabaret heel heel heel veel gedronken worden door de Noren en we binnen de kortste keren onze rustige bescheiden Noorse mede studentjes niet meer herkennen terwijl ze als John Travolta en Jennifer Lopez op de tafels staan te dansen. Avond geslaagd.

De dag erna zijn we een beetje "moe" naar een oude fabriek gegaan waarin allemaal verschillende restaurantjes, winkels en op voedsel gerichte kiosken zichzelf tentoonstellen. Erg leuk en vooral heel erg lekker als je de dag ervoor een feestje hebt gehad.

Zaterdag 13 okt stond Folkert zijn feestje gepland dus hier ook even inkopen gedaan zodat we iedere feestganger een mojito cocktail konden serveren bij binnenkomst. Dit feestje was trouwens prima voor elkaar.
Lekker gekletst, een borrel gedronken en gezellig gedaan in de keuken bij Jantine haar flat. Onze vrienden hadden een origineel cadeau voor Folkert gemaakt. Dit cadeau is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=4IuUhCMtBHo
De rest van de avond zijn we in een discotheek geweest en een heerlijke avond gehad.

Afgelopen week stond vooral in het teken van school en het voorbereiden van onze trip naar het noorden. Daarnaast is Arjen via Dubai en Johannesburg ergens op de steppe van Afrika beland waar hij vanuit een resort de Afrikaanse kinderen tot de nieuwe Freddy Mercury's probeert om te toveren met het project "music box".
Morgen ochtend 6 uur vertrekken we naar Tromso, dan na twee dagen gaan we op de Hurtigruten cruiseboot naar Kirkenes. We hopen dat dit een onvergeteljike tocht wordt waarover we jullie na het weekend meer laten weten.............

wordt vervolgd.

• 18 Oktober 2012 - 23:03

Menno En Catharina:

Prachtig, prachtig.......jullie gaan naar het noordkaap......Arjen zit bijna op het zuidelijkste puntje van de aardbol...
    Heel veel plezier komend weekend! Geniet van al het moois om jullie heen!
    Dikke tut heit en mem

Wieke :

Leuk om nu eens anderen hun verhaal te lezen!! Klinkt allemaal leuk, have functie xx

• 19 Oktober 2012 - 08:34

Mini:

Wat een mooie filmpjes, en wat is Noorwegen indrukwekkend!!Het is iedere keer weer leuk om jullie verhalen te lezen, zowel van Jantine als van Folkert. Goed hoor!!!! En wat beleven jullie mooie dingen!! geniet ervan en dankjewel dat wij mee mogen genieten lieverds veel plezier op de Noordkaap. Lfs Herman en Mini

• 19 Oktober 2012 - 09:53

Bianca:

He Tinelien en Folkert!

Heel veel plezier dit weekend!!Lekker samen erop uit!Ben benieuwd naar jullie volgend verhaal!!Dikke tut Bianca

• 22 Oktober 2012 - 11:28

Piet En Wieke:

Mooie filmpjes, creatief hoor. Wij verheugen ons op jullie volgende verslag.

Groeten Piet en Wieke

• 04 November 2012 - 13:01

Renate Klijnstra:

Klinkt erg leuk Jantine! Fijn dat je je daar zo vermaakt. Oslo lijkt me een mooie plek en de Noorse cultuur lijkt me geweldig. Geniet ervan samen xx