Amazing roadtrip - Reisverslag uit Varhaug, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu Amazing roadtrip - Reisverslag uit Varhaug, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu

Amazing roadtrip

Blijf op de hoogte en volg Folkert en Jantine

02 Oktober 2012 | Noorwegen, Varhaug

Dit weekend was in een woord: GE-WEL-DIG. einde.

Een lang weekend dat samen te vatten is in een woord met drie lettergrepen, dit woord verdient een uitgebreid verslag.

Vrijdag heeft Folkert de huurauto opgehaald, een Skoda Yeti, jawel een echte familieauto. Nadat iedereen de auto had volgeladen was het bijna 15.00 uur toen we vertrokken. Matin, een Iranees meisje zat ook bij ons in de auto. Inmiddels waren we al met 10 personen verdeeld over 3 auto's en zijn we gaan rijden richting Kristiansand, dit ligt in het zuiden van Noorwegen. In Kristiansand hebben we rondgereden door de stad en toen al snel besloten dat we door zouden rijden naar Lindesnes. Het zuidelijkste puntje van Noorwegen. Dit was best wel een tocht en inmiddels was het donker. De maan stond bijna vol aan de hemel die avond dus we konden veel zien en het was adembenemend. Het enige wat zo nu en dan klonk was "wauw" en "aaah". Rond half twaalf zijn we aangekomen in Lindesnes. Het waaide hard en was er rond de 10 graden. We hebben veel warme kleren aangetrokken, de (wegwerp)barbeque aangestoken, heel veel polse-worsten gemaakt en lekker biertjes gedronken. We zijn op verkenning gegaan en de rots beklommen waarop de vuurtoren stond. Door de harde wind en de maan die over de zee scheen was het iets magisch en kregen we geen genoeg van het mooie uitzicht en de adembenemende nacht. Rond twee uur zijn we in de slaapzak gekropen en hebben we, ondanks dat we in de auto sliepen, goed geslapen.

De volgende dag rond 8.30 wakker en toen bleek dat de ene helft van de groep zijn plannen veranderde en besloot de Kjeiragbolten te bezoeken. Dit was een lange rit en vervolgens nog een lange wandeling, wij besloten dit niet te doen en ons eerste plan aan te houden: langs de kust en door de fjorden te rijden om zo veel te kunnen zien. Aangezien we op een gegeven moment geen zin meer hadden in de Noorse radio hebben we een CD van onze Duitse vrienden gekregen. Jawel: Andrea Berg. Zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen raden: wij kunnen nu alle hits van Andrea Berg meezingen. Samen met nog drie anderen hebben we onze tocht vervolgd, schitterend!! We zijn door de Fjorden en langs de kust omhoog gereden richting Varhaug. Tijdens onze rit zijn we meerdere malen gestopt om foto's te maken en te genieten van de mooie natuur en uitzichten. Zo nu en dan erg smalle en steile weggetjes, onverwachte watervallen, hoge rotsen, bos, fjorden, kortom: geweldig. Tijdens een van onze stops presteerden onze Duitse vrienden het om met hun gloednieuwe gehuurde Peugeot 508 van een stoeprand van ongeveer 40 a 50 cm te rijden, wat resulteerde in luid gekraak. Wij zagen het gebeuren en het was best hilarisch. Gelukkig en wonder boven wonder hadden ze geen schade. In Varhaug hadden we een cabin gehuurd met de naam "Havet ved Huset" en uitzicht op zee. Het was een 200 jaar oud maar heel schattig huisje met een nieuwe keuken en fatsoenlijke bedden, toch wel fijn na een nacht in de auto. De eigenaren waren ontzettend vriendelijk en gastvrij. 's avonds zijn we met z'n vijven naar Stavanger geweest en hebben hier wat rondgelopen en wat gedronken. Het regende helaas, maar ondanks dat vonden we Stavanger een heel leuk plaatsje met een mooi centrum. De andere vijf van onze groep waren inmiddels ook in de cabin gearriveerd. Ze hebben de Kjeiragbolten niet kunnen bereiken omdat ze te weinig tijd hadden maar wel een mooie trip gehad. Daarna hebben we met z'n allen geborreld en spelletjes gespeeld.

De gastheer van de cabin vertelde ons dat er vlakbij een heel klein kerkje was voor 14 personen, dit is een heel populair kerkje op een van de mooiste plekken in Noorwegen. Hier zijn we de volgende ochtend geweest, het was aan zee en inderdaad heel erg mooi. Het kerkhof was alleen beschikbaar voor de mensen uit de omliggende boerderijen. Na het kerkbezoek zijn we richting de veerpont gereden die ons naar de voet van de Preikestolen zou brengen. De anderen waren we onderweg kwijt geraakt en zij hebben een veerboot eerder genomen en zijn eerder gestart met klimmen. We hebben de Preikestolen met dezelfde mensen beklommen als met wie we de dag en avond ervoor ook op pad waren. Het weer was regenachtig dus we hebben onszelf goed ingepakt en zijn vol goede moed begonnen met klimmen. Het was een hele leuke maar ruige klim en in ongeveer anderhalf uur waren we boven. Ondanks het weer waren er toch nog wel veel mensen onderweg maar op de preikestolen waren weinig mensen. Het waaide best hard en het was erg bewolkt maar het uitzicht was amazing!! Dat was de klim zeer zeker waard, schitterend. Na enige aarzeling voorzichtig over het randje gekeken, 600 meter loodrecht naar beneden!! Wauw. Het was er erg koud, op een gegeven moment vlogen ons zelfs enkele sneeuwvlokken om de oren. Toen we weer beneden waren hebben we droge kleren aangedaan en zijn we gaan rijden richting Oslo. We hebben gereden tot middernacht en in de auto geslapen in àmot , vervolgens om 6.30 zijn we weer begonnen met rijden, toen was het buiten 4 graden, frisjes.. Het was prachtig om al rijdend in de fjorden de zon op te zien komen. We zijn gestopt bij de grootste Stavkirke van Noorwegen. Dit zijn typische Noorse kerken, helemaal van hout gemaakt. Ze zijn al heel oud, vroeger waren er ontzettend veel in Noorwegen, nu nog maar 20. Erg mooi om te zien. Uiteindelijk waren we 11.30 weer in zonnig Oslo, waar het een stuk warmer is!
We hebben echt een topweekend gehad, veel lol, veel dingen gezien en de natuur is echt schitterend. Adembenemend, we kijken nu al uit naar onze volgende trip!!
Morgen start school weer en dan begint de realiteit weer. Het gaat goed met onze studie, we moeten regelmatig wat inleveren of presenteren en dit gaat goed allemaal.

Tot snel!
Folkert en Jantine

• 02 Oktober 2012 - 14:42

Folkert En Jantine :

De foto's van de Preikestolen staan niet onder het verslag, wanneer jullie aan de linkerkant van de pagina op Foto's klikken staan ze daar!

• 03 Oktober 2012 - 14:06

Monique Vd Leest:

Hee Folkert en Jantine !

Zo te zien en horen van foto's en berichtjes hebben jullie
    het daar erg naar je zin!
    super zeg !
    ook erg leuke foto's.

ik zou zeggen blijf lekker genieten!
    voor je het weet ben je weer thuis.

liefs Monique !

• 08 Oktober 2012 - 13:54

Catharina:

Heey kinders......
    Ik heb het verslag weer geprint voor pake en beppe en ze zijn dr heel blij mee! Ze vinden het prachig al die verhalen van jullie en dan die mooie foto's, helemaal geweldig!
    Gister waren Jan en Tineke even bij ons en zij vertelde dat ze dezelfde route als jullie hebben afgelegd naar Stavanger, ze vond dat supermooi om te lezen, ze beleefde zo haar eigen reis nog een keer. Ook zij waren erg onder de indruk van al die mooie natuur in Noorwegen.....

Dit was 'm weer, tot de volgende keer.......
    Dikke tut fan dyn memke!!!