Herfst, zeilen en leuke uitjes - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu Herfst, zeilen en leuke uitjes - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu

Herfst, zeilen en leuke uitjes

Blijf op de hoogte en volg Folkert en Jantine

23 September 2012 | Noorwegen, Oslo

Daar zijn we weer vanuit een steeds kouder Oslo!!

De bladeren aan de bomen verkleuren en temperatuur begint hier nu toch wel aardig te dalen, het is rond de tien graden en afgelopen week lag er in de vroege ochtend een dun laagje vorst op sommige daken. De winterjas hangt nog steeds in de kast, dit proberen we uit te stellen aangezien de Noren ons hebben verteld dat het in december "f***ing freezing cold" gaat worden. In de kamer van Jantine is het best wel koud, dan merken we echt dat de kamer van Folkert nieuwer is en veel beter geïsoleerd. De verwarming schijnt in November aan te gaan dus nog even doorbijten!

In ons vorige verslag vertelden we dat we van plan waren om innebandy (indoor-hockey) te gaan spelen, hier hebben we nu al een paar keer aan meegedaan en dit is erg leuk. Heel fanatiek en snel (wat resulteerde tot flinke spierpijn). Folkert gaat elke donderdagavond mee te zeilen met de lokale zeilvereniging hier, erg leuk en op deze manier leg je makkelijk contact met de Noren. Om voor de eerste keer het ijs te breken met de Noren is best wel lastig, wanneer je dit een keer gelukt is gaat het contact veel makkelijker en is het een heel hartelijk volk.
Vorige week zondag waren er zeilwedstrijden in de fjord van Oslo, wij zijn meegeweest op het startschip. Dit was een hele leuke dag, echt genieten.

Inmiddels werkt ook onze fietskaart en zijn we beide in het bezit van maar liefst twee kaarten. Aangezien het zo lang duurde voordat onze kaart in werking werd gesteld en wij ongeduldige Nederlanders zijn die heeeeel graag wilden fietsen hebben we besloten om ze zelf dan maar te kopen. Tsja, een paar dagen later waren ook de anderen in werking en kunnen we nu op twee fietsen tegelijk fietsen. Het is natuurlijk heel handig wanneer we bezoek krijgen (train maar vast voor het heuveltje-op want die zijn hier genoeg). Donderdag was er een fakkeltocht langs de rivier in Oslo, hier zijn we even geweest. Er waren superveel mensen en was best heel leuk om te zien. Vervolgens hadden we een verjaardagsfeestje van een klasgenoot van ons, top avond gehad!!

Gister en vandaag heeft Folkert wedstrijden gezeild in de Oslo-fjord op een Mumm 36, dit was heel erg leuk en met een uiteindelijk resultaat van vierde ook zeker niet slecht gepresteerd. Het was een lange afstandswedstrijd door het Oslo fjord dus naast fanatiek zeilen ook nog genieten van de natuur. Erg leuk om met de noren te zeilen en ook nog de vertrouwde taak als voorzeiltrimmer en spinnakertrimmer te mogen doen. Zaterdag veel wind (20knts) zondag iets minder. Jantine is vandaag met een groepje international students naar het dorp Drøbak geweest, gezellig dagje uit gehad. Vanavond gaan we naar Blå, een kroeg waar elke zondag dezelfde band optreed. De band bestaat uit meer dan 10 leden die allemaal hun eigen liedjes zingen en waar een heel divers publiek op af komt.

We gaan een drukke maar superleuke maand tegemoet, Folkert's ouders hebben een ticket geboekt, Arjen heeft een ticket geboekt en ook Ylse komt voor haar vertrek naar Zuid-Afrika nog langs. Echt heel leuk en hier kijken we ook erg naar uit. En niet te vergeten, we hebben zelf ook twee tripjes gepland. Aankomend weekend hebben we een auto gehuurd en gaan we met vier Duitse vrienden en een Iranees vriendinnetje naar Stavanger en omstreken. We zijn van plan een road-trip te doen, te slapen in de auto en zeker de Preikestolen te bezoeken. Daarnaast vliegen we 19 oktober naar Tromsø, hier zullen we twee dagen blijven en dan gaan we op een soort van cruise (Hurtigruten genaamd) helemaal langs de kust naar het noorden van Noorwegen en eindigen we in Kirkenes. Kirkenes ligt tegen de Russische grens aan en hier zullen we een dag verblijven.
En daarnaast ligt er ook nog wat schoolwerk op ons te wachten...

Tot zover, we zullen jullie zeker op de hoogte houden hoe onze tripjes en leuke weekenden verlopen zijn.
En bedankt voor het kaartje van de buren uit Heeg!!

Liefs,
Folkert en Jantine

• 23 September 2012 - 21:01

Aline:

he lieverds,

fijn dat jullie het zo naar je zin hebben:) Erg leuk om te lezen:)
    tot snel!

xxxxxxx

• 23 September 2012 - 21:36

Marten En Tineke:

wat leuk om te lezen dat jullie zoveel dingen doen! het kost een paar centen daar (!!!!!), maar dan heb je ook wat. een schitterend land. groot gelijk dat jullie goed rondkijken. oslo - stavanger is een heel eind,want zo hard als hier kun je daar bijna nergens rijden. ik hoop niet dat jullie moeders de preikostolen op gaan zoeken op internet, want dan slapen ze niet meer.veel plezier.

• 23 September 2012 - 21:40

Catharina :

Hoi Folkert en Jantine,

Wat mooi om te lezen....en we hebben al veel prachtige foto's gezien...Jim ha it tige nei't sin...neffens my!
    En wat zijn die foto's vanaf het startschip met al die zeilboten prachtig!
    Wij hebben zojuist boer zoekt vrouw gezien, en dat was ook weer errug leuk, haha!
    Ook hebben we vanmiddag nog heerlijk buiten gezeten, het zonnetje was erbij, daarna naar Beppe op verjaardag, de familie bij elkaar, heel gezellig!

Geniet maar goed van de Herfst, het zeilen en de leuke uitjes.... Wij genieten op afstand met jullie mee.
    Een hele dikke tut op'e snut foar jim.....xxxx

Heit en mem

• 23 September 2012 - 21:40

Catharina :

Hoi Folkert en Jantine,

En wat zijn die foto's vanaf het startschip met al die zeilboten prachtig!

Een hele dikke tut op'e snut foar jim.....xxxx

Heit en mem

• 24 September 2012 - 11:42

Janke V.d. Wal-oenema:

Hey Jantine en Folkert.

Wat ha jim it nei it sin...... geweldig mooi allegearre.
    Ik ha mei Bianca in nacht nei A,dam west.
    Prachtig hân, lekker shopt, iten en ek in protte dingen sjoen.

Genietsje mar fan dat mooie lân derre!!

We sille preikostolen efkes opsikje........... hahaha

Dikke tút
    Tante Janke

• 25 September 2012 - 16:57

Bianke:

Hoi schatjes!
    Wat kunnen jullie mooie verhalen schrijven zeg! Elke keer weer;)
    Maar wat fijn dat jullie het zo leuk hebben en leuke dingen aan het doen zijn! En er komt al allemaal bezoek aan dus! Super leuk:)

Snel mar wer es skype!
    Dikke tut en ik van Gerard

• 03 Oktober 2012 - 14:56

Beppe Ytie:

Wat een mooie kaart voor mijn verjaardag kreeg ik en zulke blije koppies.Het waren drukke dagen,ja 4 keer jarig maar gezellig en gelukkig is het niet andersom.Vanmorgen had ik koffiedienst in de bieb het regende zo hard dat mijn jas aan de binnenkant net zo nat was als de buitenkant.Er was een lezing over het opstarten van een school in Kenia met dia's (schitterende).Ik heb genoten van jullie verslag en vraag me af het niet veel te koud was,slapen in een auto,ondanks dat hebben jullie weer heel veel gezien.
    Durk en Tineke zijn gisteren naar Amerika vetrokken voor 3 weken,Tineke krijgt als ze terug een nieuwe heup en wilde toch daarvoor naar Wietse.
    Genieten en studeren gaan heel goed samen en dat geldt voor jullie dubbelop!!!!!!!!!