Ijspegels en tentamens - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu Ijspegels en tentamens - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Folkert en Jantine - WaarBenJij.nu

Ijspegels en tentamens

Blijf op de hoogte en volg Folkert en Jantine

08 December 2012 | Noorwegen, Oslo

IJspegels en tentamens

20 november hadden we de laatste les in Noorwegen. Het is hier gebruikelijk om na afloop te applaudisseren voor de leraar. Deze leraar kreeg een waar gejuich, dit zorgde bij ons voor een toch wel weemoedig gevoel. De laatste les, een erg interessante en leuke les van een hele leuke docent. De tentamens zouden nu naderen en dat betekent toch wel het definitieve einde van onze tijd in Oslo. Maar zover is het nog niet, eerst zijn er nog heel veel leuke dingen te doen.

De laatste woensdagavond was het weer onze beurt om een diner te maken, en bij gebrek aan andijvie en boerenkool met worst hebben we gevulde aardappels, witlof ham en kaas met kippenpoten gemaakt. Door een klein telfoutje was er voedsel in overvloed, iedereen vond het lekker en ging rollend de keuken weer uit. De dag daarna hadden we het mondeling examen Noors (Jeg snakker litt Norsk, Jeg kommer fra Nederland enzovoorts). Dit ging wel goed en we hadden hier beide wel een goed gevoel over. De dag daarna het schriftelijk examen. Dit hebben we maar even afgesloten door 's avonds gezellig met wat vrienden te eten en een film van hoge kwaliteit gekeken (don't mess with the Zohan, voor degene die hier bekend mee zijn).

En toen kwam na een extreem warme novembermaand toch echt de kou in zicht, en hoe! Eerst kwam de mem van Jantine, Catharina nog langs. Heel erg leuk! Helaas kon Menno niet mee ivm drukte maar dit mocht de pret niet drukken. Erg fijn om elkaar na zo'n lange tijd weer te zien en het had ook nog een praktische reden: er moest alvast wat bagage naar het mooie Friesland, want door alle extra boeken en kleding die tussendoor nog zijn gekomen hebben we inmiddels een flinke verzameling. In twee dagen wederom veel gewandeld en van de stad gezien. Gelukkig was het nog niet dusdanig koud, het vroor een paar graden dus prima weer om de stad te bekijken. Woensdag zijn we begonnen bij de watervallen en toen leuk geshopt en geluncht in Grunerlokka. 's Avonds zijn we gezellig met zijn drieën en uit eten geweest, heerlijk. De volgende dag zijn we naar de ski-jump geweest, waar al een heus pak sneeuw lag. Het was schitterend weer dus dit resulteerde in een prachtig uitzicht over Oslo en de fjord. Daarna natuurlijk nog naar het Vigelandpark, want dit kan bij een bezoek aan Oslo niet ontbreken. Toen was het alweer tijd om afscheid te nemen, twee dagen waren te kort maar we hebben genoten. Vrijdag zijn we nog even naar de ijsbaan geweest, toen was de temperatuur al rond -11. De Noren hadden het er al over dat het kou-record misschien wel verbroken zou worden. Dit is niet gebeurd maar de volgende dagen schommelde de temperatuur toch wel rond de -15. Dit leidde tot een gevoelstemperatuur tot -24 en was het schitterend zonnig weer met weinig wind.

In Oslo wonen veel Nederlanders (met kinderen) en op zaterdag 1 december was er een sinterklaasviering. Dit leek ons erg leuk en wij hebben ons opgegeven als vrijwilliger. We hebben 130 kinderen geholpen om alle moeilijke pietengym-oefeningen te doorstaan en kregen we na afloop nog wat lekkers van de uit Nederland afgereisde goed heiligman... Geslaagd!

Inmiddels hebben we nog een tentamen gemaakt, studeren we veel en is er af en toe tijd voor wat ontspanning. Na de vorst van de afgelopen dagen is de waterval zo goed als bevroren, dit zorgt voor prachtige taferelen. Het is iets minder koud, de temperatuur ligt zo rond de -10, gevoelstemperatuur -15, dat valt mee.

Apart was het voor ons om te zien hoe heel Nederland reageert als er 5cm sneeuw valt. Ernstige dingen gebeurden er de afgelopen tijd. De puber Tim pleegde zelfmoord na pesten, jeugd in Haren ontspoorde totaal, een puberend "foebal" elftal maakte een einde aan het leven van een grensrechter en Jasper S bekende de veelbesproken moord. Dan ook de verbazing dat de 5 tot 6 cm sneeuw meer live nieuwsbeelden, artikelen, updates, feitjes en interviews opleverde dan voorgenoemde "ernstige??" gebeurtenissen. Eigenlijk is een weekend stilstaan niet genoeg, en is na wat speculatie over een Elfstedentocht en wat oude friese mannen die op het ijs staan bij de akmarijpsterpolder de meerderheid het nieuws al weer vergeten.
Afijn, vannacht wordt er hier 5 cm sneeuw verwacht en is het nieuws hier dat Breivik het te koud vindt in zijn cel terwijl de Noren dansen op straat omdat er weer olie is gevonden in de Noordzee.

Terug naar belangrijkere zaken.

Donderdag hebben we bier gedronken.

Dit was voor ons al wel weer drie weken geleden en het smaakte dan ook erg lekker. Met Andreas, Folkert's zeil- en hopelijk toekomstig ski vriend ;-). Erg gezellig en leuke gesprekken gehad over zeilen, Noorwegen en Nederland. Vrijdag na wat lastig wakker worden de boeken weer opengeslagen en aan het einde van de middag nog een lekker kopje/bakje cappuccino en varm-sjokolade med creme gedronken in retro bar van Oslo. Erg leuke bar met de naam Fuglen waarbij het gehele interieur te koop is. Een kijkje op de site is een aanrader: http://www.fuglen.no/ (NOK gedeeld door 7,3 is de prijs in EUR)

Vandaag hebben we weer gestudeerd en een prima lasagne gemaakt. Vanavond stokbroodje met een borrel en dan morgen weer aan de studie. Natuurlijk gaan we wel een wandeling maken als er weer wat verse sneeuw is, want als Nederlanders vinden we dat prachtig mooi.

Maandag tentamen "international marketing" en daarna gaan we onszelf trakteren op een ritje in de korkentrekkeren, vrij vertaald kurkentrekker. Een sleebaan van een aantal kilometers lang waar je in een kwartier naar beneden spurt, waarna je weer met de tram naar boven gaat en het proces zich herhaalt tot je te koud bent om te remmen. Dan is het tijd voor een beetje anti-vries. Voor alle autobezitters: wodka in de ruitensproeiers is hier heel populair en werkt enorm goed.

Tot snel!
19 december om een uurtje of 18:00 staan we weer op Nederlandsche bodem.

• 09 December 2012 - 09:47

Aunt Yankee:

Hoi,hoi lieverds.
    Bedankt weer voor de mooie mail, er is weer heel wat beleefd in de afgelopen weken.....
    Nu de afsluiting en volgende week .........zijn jullie alweer terug!!!
    Wat gaat de tijd snel.
    Geniet er nog maar even van.....alhoewel het hier ook sneewt en vriest...... Oant gau...
    Dikke tút

• 09 December 2012 - 18:23

F.Attema:

een heel mooi verslag , we zijn nu helemaal bij, weten nu
    alles ,de dagen schieten nu snel op, nog even en jullie
    zitten weer in Nederland aan de kerststol met heerlijke
    amandel spijs en een diner met een varkenshaasje!!!

• 09 December 2012 - 20:33

Douwe Attema:

Leuk artikel!!!

nb: de oude mannen schaatsten op de Ryptjersterpuollen. Nog enkele jaren en dan met de rollator!

gr. Douwe en Akke

• 10 December 2012 - 08:54

Bianca:

Hey Jantine en Folkert,

Leuk verslag!!Fijn om te lezen hoe het met jullie gaat!!heel veel succes vandaag met jullie tentamens!en tot volgende wieke!!liefs Bianca